Kontrola zużycia paliwa zawsze była ważnym elementem zarządzania w gospodarstwie rolnym. Jednak lawinowo rosnące od kilku miesięcy ceny paliwa sprawiają, że nadzór nad jego wykorzystaniem staje się dosłownie oczkiem w głowie osób zarządzających.
Kontrola zużycia paliwa zawsze była ważnym elementem zarządzania w gospodarstwie rolnym. Jednak lawinowo rosnące od kilku miesięcy ceny paliwa sprawiają, że nadzór nad jego wykorzystaniem staje się dosłownie oczkiem w głowie osób zarządzających.
Na szczęście nowoczesne technologie wspomagają w znaczący sposób kontrolę zużycia paliwa i umożliwiają jego zmniejszenie, także poprzez ograniczenie kradzieży. Taką technologią jest System AgtoSmart.pro.
Po jego zainstalowaniu w maszynie i podłączeniu do szyny CAN uzyskuje się dostęp do takich informacji jak ilość zatankowanego paliwa i ilość paliwa spalanego przy wykonywaniu określonego zadania.
Wszystkie te informacje przesyłane są na serwery Systemu i na ich podstawie generowane są specjalistyczne raporty, takie jak „raport tankowań” i „raport paliwa w obszarach”.
Raport tankowań danej maszyny zawiera informacje o wykrytych przez System AgroSmart.pro tankowaniach, a przy dacie każdego z nich wylistowano następujące informacje:
– ilość zatankowanego paliwa,
– ilość paliwa przed i po tankowaniu,
– ilość paliwa zużytego od ostatniego tankowania,
– ilość kilometrów przejechanych od ostatniego tankowania,
– miejsce tankowania.
Raport pozwala m.in. na porównanie ilości paliwa zatankowanego do maszyny z ilością wydaną przez dystrybutor oraz porównanie średniej ilości paliwa spalonego na motogodzinę z normą wyliczoną dla danego rodzaju pracy. Raport umożliwia także przejście do mapy z lokalizacją miejsca w którym dokonano tankowania.
Istnieje również możliwość dodatkowej integracji Agrosmart.pro z zewnętrznym systemem dystrybucji paliwa (o ile posiada on taką możliwość). W takim systemie zatankowanie paliwa możliwe jest dopiero po autoryzacji osoby tankującej i maszyny do której wlewane będzie paliwo (za pomocą specjalnych kart bezdotykowych). Po takiej integracji raport tankowań w AgroSmart.pro zawierać może też informacje o osobie tankującej i ilości paliwa wydanej przez dystrybutor.
Drugim pomocnym raportem generowanym przez AgroSmart.pro jest raport paliwa w obszarach. Przedstawia on analizę zużycia paliwa z wybranego przedziału czasu w kontekście odwiedzanych pól (lub innych obszarów) i zawiera następujące informacje:
– Pola (obszary) na których przebywał pojazd w zadanym czasie,
– czas pozostawała maszyny na danym polu (obszarze),
– dystans pokonany w danym polu (obszarze),
– ilość paliwa spalonego w danym polu (obszarze) w tym czasie,
– dystans pokonany pomiędzy kolejnymi polami (obszarami),
– ilość paliwa spalonego na dojazd,
– czas dojazdu do pola (obszaru).
Raport ten jest szczególnie przydatny przy rozliczaniu wykonanych usług oraz przypisywaniu kosztów do poszczególnych pól czy konkretnych prac polowych. Na jego podstawie z łatwością można wyliczyć koszty paliwa poniesione przy wykonywaniu danej usługi, w tym na dojazd i powrót z pola Klienta.
Co ważne, pola (obszary) można wskazać w dowolnym momencie, czyli zarówno przed jak i po wykonaniu prac. Z łatwością można cofnąć się w czasie, zaznaczyć wybrane pole i wygenerować raport dla prac wykonanych w zeszłym sezonie czy jeszcze wcześniej.
System AgroSmart.pro generuje także statystyki dzienne i miesięczne z użytkowania maszyny. Dzięki nim zarządca gospodarstwa otrzymuje informacje w jakich dniach maszyna była użytkowana, ile kilometrów przejechała każdego dnia oraz ile godzin pracowała.
Dodatkowo każda statystyka dzienna i miesięczna zawiera mapę z trasą przejazdu oraz takie informacje jak całkowita ilość paliwa spalonego w danym dniu (raport dzienny) czy miesiącu (raport miesięczny), przedziały prędkości z jakimi poruszała się maszyna, średnie i maksymalne obroty silnika oraz informacje o obciążeniach jakim poddawany był silnik maszyny podczas pracy.
Statystyki zawierają także informacje o ilości paliwa i AdBlue pozostałego w bakach po zakończeniu pracy, co może pomóc zaplanować logistycznie tankowania na kolejny dzień.
System AgroSmart.pro zawiera opcję dodatkowego zabezpieczenia wlewu. Oryginalny korek paliwa zastępowany jest korkiem niestandardowym. Informacja o każdym jego otwarciu przesyłana jest do systemu wraz z pozycją ciągnika, co natychmiast może być przesłane dalej do wskazanych osób (SMSem lub e-mailem). Dodatkowo korek ten może posiadać (zależy od budowy wlewu) specjalistyczne sitko, które pozwala na zatankowanie maszyny, ale całkowicie uniemożliwia wprowadzenie węża do baku w celu wypompowania z niego paliwa. Co w praktyce eliminuje kradzieże paliwa za pomocą tej metody.